Midlertidig leder ansettelse

Krise i selskapet?

Slik snur du det med en midlertidig ansettelse

Hva gjør du når krisen inntreffer, alt stopper opp, og du mangler noen med riktig kompetanse til å føre selskapet ut av situasjonen? Det kan være mange årsaker til at krevende situasjoner oppstår, men det har egentlig ikke noe å si hva som er grunnen. Det viktigste er å omstille og fokusere på hvordan slike problem kan løses på en optimal måte.

Tid – en viktig faktor

Når uvissheten råder er det avgjørende å ta grep så tidlig som mulig og forberede seg på ulike scenarioer. Mangel på operative, handlekraftige ledere kan få store konsekvenser for en virksomhet, så det gjelder å handle raskt og målrettet.

Lei en «snuoperatør»

Interim Norge tilbyr utleie av erfarne «snuoperatører» og spesialistledere innen bl.a. finans, økonomi, HR, salg/marked, teknikk, produksjon, IT, logistikk og SCM. Dette er erfarne og overkvalifiserte ledere med dokumenterte resultater. De har håndtert kriser i flere andre virksomheter tidligere og kan på kort tid identifisere hvilke tiltak som må til for å få selskapet på riktig spor igjen, så raskt som mulig.

En midlertidig ansettelse ved å leie inn en uavhengig leder er den raskeste og mest effektive måten å få satt i gang en omstillingsprosess på. Interimlederen kan enten gå inn som operativ støtte for ledelsen i en virksomhet, eller fungere som en erstatning for eksisterende ledelse dersom det er behov for det.

Hva koster en midlertidig ansettelse?

Det er lett å tenke at å leie inn en høyt kvalifisert leder for en kortere periode vil være dyrt, men stemmer det egentlig? Når det kommer til ulike utgifter og kostnader vil det være store individuelle forskjeller fra virksomhet til virksomhet. Noe som kan være kostbart for én virksomhet, kan være det stikk motsatte for en annen.

Interimledelse er en investering for økt verdiskapning og ikke en lønnskostnad

Å leie en interimleder bør sees på som en investering, heller enn en kostnad. Hvorfor?

Det er flere grunner til dette. Dersom du leier en interimleder får du en person som vil tilføre virksomheten mye mer enn akkurat det som ligger i stillingsbeskrivelsen. Denne personen kommer inn i virksomheten og ser ting med nye øyne. En interimleder er ikke en konsulent som kommer med råd. Interimlederen er en handlekraftig leder med lang erfaring. En såkalt «do-er» som får ting gjort. Det du betaler for å leie inn en interimleder vil du få igjen i økt verdiskapning og vel så det.

Ingen ekstra eller skjulte kostnader

Et moment det ofte er lett å glemme, er hva en fast ansatt egentlig koster når man regner med ulike avgifter som sosiale kostnader, bilordninger, bonuser osv.

Når du foretar en midlertidig ansettelse gjennom Interim Norge betaler du en forhåndsavtalt pris. Du betaler kun for utført arbeid, enten pr. time eller pr. dag. Interimlederen kan ikke avslutte kontrakten og du som kunde har bare én ukes oppsigelsefrist. Dette gjør det enkelt og forutsigbart å budsjettere utgiften, samt at avtalen kan sies opp når selskapet er på rett kjøl igjen.

Som kunde hos Interim Norge har du ingen ekstra kostnader eller forpliktelser ved:

  • Sykefravær

  • Arbeidsgiveravgift

  • Feriepenger

  • Pensjon
  • Etterlønn

  • Bonus

  • Forsikring

Operativ innen 7-10 dager

Er din virksomhet i en situasjon hvor en operativ leder må komme raskt på plass? Da er interimledelse den beste løsningen. Våre ledere trenger lite opplæring, da de har løst lignende oppgaver før. Den riktige lederen kan være operativ i din virksomhet innen 7 til 10 dager.

Velkommen til oss i Interim Norge.

Her kan du lese mer om interimledelse

Partnerne i Interim Norge har jobbet med interimledelse i over 30 år til sammen. Kontakt oss gjerne hvis du har noen spørsmål.

Kontakt oss